Kleurpsychologie begrijpen om uw logo te laten ontwerpen

Omdat we de neiging hebben om merkidentiteit te associëren met het logo, kan de juiste kleur ervoor zorgen dat we ons met het merk associëren en loyale klanten voor het leven worden. Wanneer u uw logo laten maken door een professional, zorgt hij samen met het ontwerp voor de kleurcoördinatie zodat het weerklank vindt bij de massa.

Kleuren roepen kracht en emotie op. Mensen zijn onbewust verbonden met specifieke tinten, en verschillende kleuren kunnen verschillende reacties bij mensen teweegbrengen. Dit gebeurt hetzelfde voor logo’s.

Er is veel meer dan wat op het eerste gezicht lijkt als het gaat om het kiezen van kleuren voor het logo van uw bedrijf. Elke grafisch ontwerper begrijpt dat kleuren sleutelcomponenten zijn bij het ontwerpen en leert daardoor over verschillende tinten en welke implicaties deze kunnen hebben voor de geest van de klant.

Een designexpert kan uw logo laten ontwerpen met de juiste kleur zodat het al in de eerste tien seconden indruk maakt op de klant.

Waarom de kleurenpsychologie begrijpen tijdens het ontwerpen van logo’s?

Kleuren hebben het potentieel om impact te hebben op consumentenbeslissingen. Menselijk gedrag wordt sterk beïnvloed door verschillende kleuren, en we hebben de neiging om op basis daarvan een breed scala aan emoties te vertonen.

Merken moeten voorzichtig zijn bij het kiezen van de kleur voor het logo en er een vinden die hun bedrijfsmotto op de beste manier beschrijft. Er bestaat geen wiskundige formule om de juiste kleur te kiezen, zodat uw logo precies goed wordt gemaakt. Het is gebleken dat merken de neiging hebben om te kiezen voor:

– 33% gaat naar de blauwe kleur

– 29% kiest voor de rode kleur

– 28% neemt zijn toevlucht tot grijze, zilveren of zwarte kleuren

– 13% geeft de voorkeur aan goud of geel

Kijk eens naar verschillende kleuren en de merken die ze gebruiken

De juiste logokleur kan uw merk maken of breken. Neem contact op met een professioneel logo-ontwerpbedrijf om uw logo zo te laten ontwerpen dat de kleurkeuze precies goed is. Zorg ervoor dat u niet de verkeerde keuze maakt die uw bedrijf in de problemen kan brengen.

1. Rood

De kleur is absoluut visceraal. Rood is een vrij gebruikelijke keuze geworden onder merken voor hun logo’s, omdat het opvallend is en snel de aandacht trekt. Het wordt vaak geassocieerd met energie en kracht.

Het is je vast opgevallen dat er veel voedselmerken zijn die rood gebruiken om hun logo’s te creëren. Dit komt omdat de kleur de eetlust zou stimuleren. Rood is ook behoorlijk populair in de entertainment- en mode-industrie.

Bekende merken met roodgekleurde logo’s – KFC, Coca-Cola, Uniqlo, Netflix, YouTube, CNN

2. Oranje

De tint straalt warmte uit en heeft de neiging uitnodigend te zijn. Het straalt ook vertrouwen en geluk uit. Deze luchtige kleur is geschikt voor merken die professioneel en leuk tegelijk zijn.

Er wordt gezien dat de kunst-, sport- en voedingsindustrie op grote schaal oranje logo’s gebruiken om tegelijkertijd een gevoel van creativiteit en speelsheid uit te stralen. Vaak zie je dat ontwerpers je logo laten ontwerpen door het in balans te brengen met een mooie warme kleur aan de zijkant.

Bekende merken met oranjekleurige logo’s – Nickelodeon, Harley Davidson, JBL, Fanta, Dunkin Donuts

3. Geel

Merken die vreugde en geluk willen uitdrukken, kiezen voor deze toegankelijke en vrolijke kleur. Het is nogal moeilijk te missen en kan ervoor zorgen dat uw merk opvalt, zelfs te midden van een menigte.

De meeste merken stellen geel echter niet centraal en gebruiken het veelvuldig om de belangrijke aspecten van het logo onder de aandacht te brengen. Gezien het soort producten of diensten dat uw merk aanbiedt, kan de logo-ontwerper geel in precies de juiste hoeveelheid gebruiken, zodat het niet op een waarschuwingsteken lijkt.

Bekende merken met geelgekleurde logo’s – Snapchat, DHL, IKEA, McDonald’s, Bumble

4. Blauw

Blauw is een tamelijk betrouwbare en sterke kleur die tegelijkertijd een gevoel van kalmte en professionaliteit uitstraalt. Blauw wordt door veel industrieën algemeen gekozen als logokleur. Deze serene en rustige tint stelt bedrijven in staat loyaliteit over te brengen aan alle potentiële klanten.

Zowel gezondheids- en welzijnsmerken als softwaregiganten gebruiken deze kleur in hun logo’s om indruk te maken. Maar aangezien dit een populaire keuze is, moet u uw logo laten maken door iets anders te vinden om uw logo te laten opvallen.

Bekende merken met blauwgekleurde logo’s – Walmart, IBM, Skype, PayPal, Pfizer

5. Groen

Deze kleur wordt meestal geassocieerd met merken die duurzaamheid en landbouw, tuinbouw of hernieuwbare energiebronnen promoten. Groen roept het gevoel van de natuur op en alles wat natuurlijk is in de geest van de consument.

Het is een misvatting dat groen beperkt is tot specifieke bedrijfstakken, maar de kleur komt vrij veel voor in logo’s van voedingsmiddelen- en drankenbedrijven, technische en farmaceutische industrieën.

Bekende merken met groengekleurde logo’s – WhatsApp, Spotify, SUBWAY, Heineken, Tic Tac

Laatste gedachte

Een sterke merkidentiteit komt voort uit een goed ontworpen logo. En zonder de juiste kleurtint kunt u niet hopen een kans te maken in deze competitieve markt.

Als u contact opneemt met een professioneel logo-ontwerpbedrijf om uw te logo laten ontwerpen, zorgt u ervoor dat u de overhand krijgt in het bedrijf. Houd altijd uw demografische doelgroep in gedachten en zoek een kleur die hen het meest aanspreekt. De juiste kleur geeft leven aan het logo van uw bedrijf, zodat klanten uw merk in één oogopslag kunnen herkennen.